As-Salam~

Huhuh.. akhirnye setelah sebulan aku kt mukah, dapat gak aku lepas gian nk gi memanjat n masuk hutan.. Sumenyer last minute.. Maser aku kat bengkel projek, mul kol aku tanye aku free ke tak weekend, so aku ckp la free.. Pastu dier ajak aku gi panjat gunung gading kat lundu sarawak.... Dgn gembira aku cakap ON... hehehhe.. da lamer tak memanjat..

So aku blk awal skit ari jumaat tu.. nk carik kasut getah.. puas round kt bandar mukah tak jumper.. last2 rupe2nyer dekat jer kt sbelah maybank.. ader satu kedai jual baju, kasut n macam2 lagi..Carik saiz aku takder, last2 terpakser pakai saiz kecik skit.. tp blasah jer la.. Pastu trus gi pasar raye glory beli personal ration...huhuu..

Trek Log~

Day 1


3.00pm : berkumpul kt kuartes staf, sbb bas ader kat sini.. pastu lepas amik student kat hostel, masukkan barang2 n jalan~

Mul cakap, perjalanan dari mukah ke kucing amik maser dalam lebih kurang 12 jam, pastu nk ke Gunung gading, Lundu dalam 2jam lagi.. so total lebih kurang 14 jam.. wahhhh lamer bebb..

4.30 : Bas berhenti lebih kat perhentian sebelum kluar Mukah.. Maser nih boleh solat asar n beli kudap2an utk makan dalam bas.. masuk jer dalam bas pasang satu movie, sumer layan~ heheh

7.30pm : Berhenti di sibu untuk beli gas dapor laptop, sbb kat mukah takder jual gas tu.. heheh.. kt sini aku n staf sempat minum jap kt gerai sementara nk tunggu staf len beli barang.. Student sumer sok dalam bas.. huhuhu...

9pm : Berhenti di Sibu jaya kalu tak silap aku, berhenti utk makan malam n solat jamak~

Lepas makan n solat, kitorang terus gerak.. ape lagi perut da kenyang.. mater da separuh tertutup.. Tidooo time... hehe.. tdoo smpai la ke lundu.. sedar2 bas da berenti kat masjid utk solat subuh.. selesai solat subuh berhenti kat pasar lundu utk beli sayur n buah2.. pastu sarapan skali..

Pasar Lundu

8am : sampai di Taman negara gunung lundu.. cantik tempat ni.. ader satu rumah bidayuh kalu tak silap kt sini...

baru smpai..

Rumah bidayuh kalu tak silap aku..



Sampai je kt sini terus bersiap..tp pasang khemah dulu utk letak barang2.. lepas tu baru bersiap.. nk kene panjat awal.. kalu tak takut turun blk nnt dah gelap.. So sume peserta trus tukar baju utk memanjat gunung gading... 

Tapak Khemah


Student da standby nk naik..

Pendakian nih start lebih kurang dalam kul 10.30am.. untuk ke puncak gunung gading kita kene mendaki lebih kurang 4-5jam.. On da way ke puncak kita akan melalui 3 air terjun iaitu air terjun 1, 3 dan 7.. Kalau bernasib baik kita akan dapat melihat bunga reflesia yg kembang.. tp time ni diorang cakap tgh kuncup so tak dapat arr tgk.. lagi sminggu baru kembang.. hahaha kempunan la aku nk tgk bunga tu...

Trek gunung gading nih boleh dikatakan mencabar sbb pacak jer kan.. kalu kt semenanjung trek nih lebih kurang macam gunung bujang melaka... mencanakkk je.. heheh.. cabaran kitorang bermula sejak awal lg sbb time nk start mendaki je hujan da turun dgn lebat... so nk tanak redah je la... lg lmbat start lg lmbat la turun

Tp joe ckp kita mendaki stakat yg mmpu, jgn push sgt utk ke puncak.. Tp at last sume slamat smpai ke puncak.. Syukur Alhamdulillah... walaupun aku cramp kt peha.. tp pakse gak naik.. hahah.. kalu tak smpai puncak mmg rugi gile sbb nk smpa tempat nih pun kene nek bas smpai 14jam.. hehehh...

Smpai di puncak cume aku, mul n 2 lg student.. Kiranya kitorang yg last skali la smpai, budak lain sume da turun ke campsite.. Kt puncak gunung gading nih takder view langsung.. sekeliling puncak nih ditutupi dgn pokok2.. so tak bley arr nmpak view.. tp tak pe arr janji da smpai puncak.... huhuh..

Kt puncak Gunung Gading









Malasnye nk menaip.. nnt arr aku smbung lagi.. hahahhaha